Praktikstedsbeskrivelse
Her finder du information om Socialpsykiatrien i Hedensted Kommune som praktiksted.
Beskrivelse af praktikstedet
Institutionens navn: Socialpsykiatrien – Hedensted Kommune
Adresse: Dalbyvej 17E, 8722 Hedensted. Tlf: 79 74 13 20
Institutionschef: Anne Marie Borggaard. Tlf.: 29 24 50 10
Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen: Funktionsleder: Charlotte R. Jensen. Tlf: 79 74 13 27
Praktikvejleder: Kevan Emil Singleton. Tlf.: 51 72 43 24
Kommunal: Ja – Hedensted Kommune, Region Midtjylland.
Institutionstype / Foranstaltning
- a) Antal brugere: Varierende
- b) Aldersgruppe: 18 år til folkepensionsalderen
- c) Afdelinger:
o Værestedet Hedensted
o Værestedet Juelsminde
o Beskyttet beskæftigelse: Butik Rustik
- d) Åbningstid: Varierende – kontakt os for nærmere information.
Institutionens formål (jf. lovgrundlag)
Servicelovens § 82B, 85, 99, 103, 104, 107 og 108.
Karakteristik af brugergruppen
Målgruppen er voksne borgere med psykiatriske diagnoser i alderen 18 år til folkepensionsalderen. Der er tale om en bred målgruppe med komplekse problemstillinger som fx angst, dobbeltdiagnoser, økonomiske udfordringer, selvskade, manglende struktur og lav energiforvaltning.
Arbejdsmetoder og pædagogisk praksis
Vi dokumenterer handleplaner ud fra SMART-mål.
Den pædagogiske praksis tager afsæt i socialpsykiatriens overordnede mål om at modvirke eksklusion og styrke borgernes deltagelse i fællesskaber og tilknytning til arbejdsmarkedet.
Værdier og metoder:
- Partnerskab med borgeren om mestring, håb, identitet og færdigheder
- Deltagelse i støttede fællesskaber
- Brobygning mellem borger og omgivelser
- Nysgerrig, selvreflekterende og ligeværdig tilgang.
Konkrete metoder:
- Matchning mellem borger og bostøtte
- Åben Dialog
- Recovery-orienteret tilgang
- Systemisk og anerkendende praksis
- Kognitive metoder
- Narrative tilgange.
Ansatte (faggrupper)
- Pædagoger
- Diakoner
- Socialrådgivere
- Sygeplejersker
- Ergoterapeuter
- Fysioterapeuter
- Social- og sundhedsassistenter (SSA).
Praktikvejlederens kvalifikationer
- Pædagogisk grunduddannelse
- PD-modul i praktikvejledning
- Arbejdsmiljøgrunduddannelsen.
Tværprofessionelt samarbejde (internt og eksternt)
- Borgerservice
- Jobcenter
- Familieafdelingen
- Kriminalforsorgen
- Distriktspsykiatrien
- Læger
- Rusmiddelcenter
- Regionspsykiatrien.
Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse
Det forventes, at den studerende har kørekort.
Arbejdsforhold
Forventes den studerende at arbejde alene?
Ja – i dele af praktikken forventes det, at den studerende arbejder selvstændigt, særligt i rollen som bostøtte i borgerens eget hjem.
Øvrige oplysninger
Den studerende deltager i gruppesupervision én gang om måneden.
Uddannelsesplan
Jf. bekendtgørelsen § 9 stk. 2 skal praktikstedet udarbejde en uddannelsesplan for de praktikperioder, som stedet kan modtage studerende i.
Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder og skal indeholde:
- Relevant litteratur
- Organisering af praktikvejledning
- Kontakt til professionshøjskolen.
Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen.
Specialiseringsmuligheder
Praktikstedet tilbyder primært social- og specialpædagogik som specialiseringsområde.
Valgfagsområder
Disse valgfagsområdet kan ses i det daglige arbejde i institutionen:
- Kreative udtryksformer
- Natur og udeliv
- Sundhedsfremme og bevægelse
- Medier og digital kultur
- Kulturmøde og interkulturalitet.
Uddannelsesplan – 3. praktikperiode
Specialisering: Social- og specialpædagogik
Område 4: Samarbejde og udvikling
Området retter sig mod samarbejdsrelationer i og udvikling af social- og specialpædagogisk praksis i samspil med målgrupperne.
Kompetencemål
Den studerende kan gennem udvikling af pædagogisk praksis understøtte målgruppernes lærings-, udviklings- og omsorgsbehov og perspektiver i samarbejde med relevante aktører.
Vidensmål | Færdighedsmål | Muligheder for læring gennem daglig praksis og praktikvejledning |
Den institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige ramme for social- og specialpædagogiske indsatser | Agere professionelt inden for de givne rammer |
Den studerende arbejder ud fra: • §85 (bostøtte) • §104 (værested) • §103 (beskyttet beskæftigelse). Den studerende får vagter på værestederne i Hedensted og Juelsminde samt i Butik Rustik. Desuden arbejdes der med bostøtteopgaver i samarbejde med vejleder og kollegaer |
Forskellige social- og specialpædagogiske tilgange og metoder | Foretage en faglig vurdering af metoderne på praktikstedet | Vi dokumenterer ud fra handleplaner med SMART-mål. Der arbejdes med: • Eksponering ved angsthåndtering • NUZO • ADL • Kognitiv tilgang (fx ugeskema, kognitiv diamant) • Narrativ tilgang • Oplevelsen af sammenhæng Disse tilgange drøftes i vejledning og anvendes konkret i bostøttesamtaler. En gang om måneden er der supervision hvor de pædagogiske metoder og tilgange tages op til drøftelse |
Tilgrænsende fagligheder og tværprofessionelt samarbejde | Indgå i samarbejde om opgaver/problemstillinger | Den studerende deltager i værestedsvagter og p-møder med et tværfagligt team: sygeplejersker, ergoterapeuter, socialrådgiver, sosu-assistenter. Samarbejdspartnere: rusmiddelcenter, jobcenter, familieafdeling, regionspsykiatri og kriminalforsorg. Der drøftes tværfaglighed til vejledning |
Opgave- og ansvarsfordeling mellem målgrupper, professionelle, frivillige og pårørende | Redegøre for egen faglighed og ansvar | Den studerende inddrages i møder med forskellige aktører med borgerens samtykke. Til vejledning inddrager den studerende praksisbeskrivelser til drøftelse af roller og ansvar |
Forandringsprocesser og innovation | Deltage i udvikling af praksis gennem innovative tiltag | Den studerende introduceres til igangværende udviklingstiltag i socialpsykiatrien. På p-møder er der mulighed for at komme med ideer og forslag til nye initiativer |
Didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af praksis, inkl. dokumentation og evaluering | Sætte mål, dokumentere og reflektere | Vi anvender pædagogiske handleplaner og SMART-mål, som forklares og afprøves i vejledning. Den studerende får mulighed for at udarbejde og evaluere handleplaner i praksis, og refleksionen herover foregår løbende i vejledningen. |
Angivelse af relevant litteratur
- "Helbredets mysterium", Aaron Antonovsky
- "Recovery – Et nyt perspektiv i psykiatrien", Ron Coleman.
Øvrig litteratur tilpasses i samarbejde med den studerende.
Evaluering - 2/3 af praktikperioden
Beskrivelse af, hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres midt i praktikforløbet.
Evalueringsform | Indhold |
Samtale mellem studerende og vejleder | Struktureret evalueringssamtale med fokus på udvikling, styrker og udfordringer |
Observation og praksisnær vurdering | Feedback fra vejleder og kollegaer på daglig praksis og samarbejde. Fokus på brug af metoder og praksisudvikling |
Skriftlig vurdering | Den studerende kan lave refleksion over læring og udvikling. Vejleder kan supplere med skriftlig vurdering |
Inddragelse af uddannelsesplan og praktikdokumenter | Sammenhold af praktikmål med daglig praksis og vurdering af progression. Justeringer aftales ved behov |
Feedback og handleplan | Konstruktiv feedback med plan for videre udvikling, særligt i forhold til samarbejde og pædagogisk bidrag. |
Organisering af vejledning
Spørgsmål | Svar |
a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet? | Uddannelsesforløbet tilrettelægges individuelt i samarbejde med vejleder og praktikstedet. Indhold: • Introduktion til arbejdsplads og målgruppe • Forventningsafstemning • Konkretisering af praktikmål • Fokus på samarbejde og praksisudvikling |
b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning? | Fast vejledning afholdes én gang ugentligt á 1,5 timer. Fokus: praksiserfaringer, udfordringer, refleksion og faglig udvikling. Tidspunkt aftales med den studerende |
c) Hvordan inddrages portfolien? | Den studerende udarbejder portfolien efter introduktion og relationsdannelse i praksis. Portfolien anvendes løbende i vejledning til refleksion og dokumentation af læring. |
Institutionen som praktiksted
Emne | Beskrivelse |
Særlige forventninger til den studerendes forudsætninger | Den studerende forventes at kunne arbejde selvstændigt og varetage opgaver som støtte- og kontaktperson |
Arbejdsplan | Tilrettelægges i samarbejde med den studerende og tilpasses individuelle læringsmål og praksisrammer |
Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution | Ved bekymringer tages først dialog med den studerende. Hvis nødvendigt, inddrages ledelsen og kontaktpersonen fra uddannelsesinstitutionen. |
Uddannelsesplan - 4.praktik (bachelorprojektet)
Område: Bachelorprojektet og 4. praktikperiode
Bachelorprojektet udspringer af den studerendes valgte specialiseringsområde og tager afsæt i en professionsrelevant problemstilling. Projektet danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, hvor målet er at identificere udviklingsmuligheder og perspektivere pædagogisk praksis.
Kompetencemål
Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger.
Videns- og færdighedsmål
Vidensmål: Den studerende har viden om: | Færdighedsmål: Den studerende kan: |
Virkefelter for den pædagogiske profession | Identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter |
Pædagogfaglig udvikling og innovation | Identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis |
Pædagogens professionsfaglighed og etik | Formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft |
Kulturelle, sociale, institutionelle, organisatoriske, historiske, samfundsmæssige og internationale forholds indflydelse på problemstillingen | Inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte problemstilling |
Nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater | Inddrage viden og forskning i en faglig argumentation |
Empiriske undersøgelsesmetoder og deres muligheder og begrænsninger | Vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri |
Opgaveskrivning og faglig formidling | Formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt. |
Institutionens udviklings- og innovationsfelter
Vi har fokus på at udvikle vores pædagogiske praksis og følge med tiden og den faglige udvikling.
Institutionens rammer for emperiindsamling
Emne | Beskrivelse |
Interview | Den studerende kan, efter aftale, gennemføre interviews med borgere. Tavshedspligten skal overholdes |
Foto og video | Pga. GDPR er det ikke tilladt at tage billeder eller optage video af borgere. Der må dog tages stemningsbilleder uden personer. |
Kontaktpersoner for den studerende
Navn | Titel | Kontaktoplysninger |
Anne Marie Borggaard | Chef for Socialpsykiatrien og Rusmiddelcenteret, Hedensted Kommune | Tlf.: 29 24 50 10 |
Charlotte R. Jensen | Funktionsleder i Socialpsykiatrien, Hedensted Kommune | Tlf.: 79 74 13 27 |
Kevan Emil Singleton | Praktikvejleder og arbejdsmiljørepræsentant i Socialpsykiatrien, Hedensted Kommune | Tlf.: 51 72 43 24 |