Gå til hovedindhold

Praktikstedsbeskrivelse

Her finder du information om Socialpsykiatrien i Hedensted Kommune som praktiksted.

Indhold

    Beskrivelse af praktikstedet

    Institutionens navn: Socialpsykiatrien – Hedensted Kommune
    Adresse: Dalbyvej 17E, 8722 Hedensted. Tlf: 79 74 13 20
    Institutionschef: Anne Marie Borggaard. Tlf.: 29 24 50 10
    Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen: Funktionsleder: Charlotte R. Jensen. Tlf: 79 74 13 27
    Praktikvejleder: Kevan Emil Singleton. Tlf.: 51 72 43 24
    Kommunal: Ja – Hedensted Kommune, Region Midtjylland.

    Institutionstype / Foranstaltning

    • a) Antal brugere: Varierende
    • b) Aldersgruppe: 18 år til folkepensionsalderen
    • c) Afdelinger:

    o    Værestedet Hedensted
    o    Værestedet Juelsminde
    o    Beskyttet beskæftigelse: Butik Rustik

    • d) Åbningstid: Varierende – kontakt os for nærmere information.

    Institutionens formål (jf. lovgrundlag)

    Servicelovens § 82B, 85, 99, 103, 104, 107 og 108.

    Karakteristik af brugergruppen

    Målgruppen er voksne borgere med psykiatriske diagnoser i alderen 18 år til folkepensionsalderen. Der er tale om en bred målgruppe med komplekse problemstillinger som fx angst, dobbeltdiagnoser, økonomiske udfordringer, selvskade, manglende struktur og lav energiforvaltning.

    Arbejdsmetoder og pædagogisk praksis

    Vi dokumenterer handleplaner ud fra SMART-mål.

    Den pædagogiske praksis tager afsæt i socialpsykiatriens overordnede mål om at modvirke eksklusion og styrke borgernes deltagelse i fællesskaber og tilknytning til arbejdsmarkedet.

    Værdier og metoder:

    • Partnerskab med borgeren om mestring, håb, identitet og færdigheder
    • Deltagelse i støttede fællesskaber
    • Brobygning mellem borger og omgivelser
    • Nysgerrig, selvreflekterende og ligeværdig tilgang.

    Konkrete metoder:

    • Matchning mellem borger og bostøtte
    • Åben Dialog
    • Recovery-orienteret tilgang
    • Systemisk og anerkendende praksis
    • Kognitive metoder
    • Narrative tilgange. 

    Ansatte (faggrupper)

    • Pædagoger
    • Diakoner
    • Socialrådgivere
    • Sygeplejersker
    • Ergoterapeuter
    • Fysioterapeuter 
    • Social- og sundhedsassistenter (SSA).

    Praktikvejlederens kvalifikationer

    • Pædagogisk grunduddannelse
    • PD-modul i praktikvejledning
    • Arbejdsmiljøgrunduddannelsen.

    Tværprofessionelt samarbejde (internt og eksternt)

    • Borgerservice
    • Jobcenter
    • Familieafdelingen
    • Kriminalforsorgen
    • Distriktspsykiatrien
    • Læger
    • Rusmiddelcenter
    • Regionspsykiatrien.

    Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse

    Det forventes, at den studerende har kørekort.

    Arbejdsforhold

    Forventes den studerende at arbejde alene?

    Ja – i dele af praktikken forventes det, at den studerende arbejder selvstændigt, særligt i rollen som bostøtte i borgerens eget hjem.

    Øvrige oplysninger

    Den studerende deltager i gruppesupervision én gang om måneden.

    Uddannelsesplan

    Jf. bekendtgørelsen § 9 stk. 2 skal praktikstedet udarbejde en uddannelsesplan for de praktikperioder, som stedet kan modtage studerende i.
    Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder og skal indeholde:

    • Relevant litteratur
    • Organisering af praktikvejledning
    • Kontakt til professionshøjskolen.

    Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen.

    Specialiseringsmuligheder

    Praktikstedet tilbyder primært social- og specialpædagogik som specialiseringsområde.

    Valgfagsområder

    Disse valgfagsområdet kan ses i det daglige arbejde i institutionen:

    • Kreative udtryksformer
    • Natur og udeliv
    • Sundhedsfremme og bevægelse
    • Medier og digital kultur
    • Kulturmøde og interkulturalitet.

    Uddannelsesplan – 3. praktikperiode

    Specialisering: Social- og specialpædagogik
    Område 4: Samarbejde og udvikling

    Området retter sig mod samarbejdsrelationer i og udvikling af social- og specialpædagogisk praksis i samspil med målgrupperne.

    Kompetencemål

    Den studerende kan gennem udvikling af pædagogisk praksis understøtte målgruppernes lærings-, udviklings- og omsorgsbehov og perspektiver i samarbejde med relevante aktører.

    Vidensmål Færdighedsmål Muligheder for læring gennem daglig praksis og praktikvejledning
    Den institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige ramme for social- og specialpædagogiske indsatser Agere professionelt inden for de givne rammer

    Den studerende arbejder ud fra: • §85 (bostøtte) • §104 (værested) • §103 (beskyttet beskæftigelse). Den studerende får vagter på værestederne i Hedensted og Juelsminde samt i Butik Rustik. Desuden arbejdes der med bostøtteopgaver i samarbejde med vejleder og kollegaer

    Forskellige social- og specialpædagogiske tilgange og metoder Foretage en faglig vurdering af metoderne på praktikstedet Vi dokumenterer ud fra handleplaner med SMART-mål. Der arbejdes med: • Eksponering ved angsthåndtering • NUZO • ADL • Kognitiv tilgang (fx ugeskema, kognitiv diamant) • Narrativ tilgang • Oplevelsen af sammenhæng Disse tilgange drøftes i vejledning og anvendes konkret i bostøttesamtaler. En gang om måneden er der supervision hvor de pædagogiske metoder og tilgange tages op til drøftelse
    Tilgrænsende fagligheder og tværprofessionelt samarbejde Indgå i samarbejde om opgaver/problemstillinger Den studerende deltager i værestedsvagter og p-møder med et tværfagligt team: sygeplejersker, ergoterapeuter, socialrådgiver, sosu-assistenter. Samarbejdspartnere: rusmiddelcenter, jobcenter, familieafdeling, regionspsykiatri og kriminalforsorg. Der drøftes tværfaglighed til vejledning
    Opgave- og ansvarsfordeling mellem målgrupper, professionelle, frivillige og pårørende Redegøre for egen faglighed og ansvar Den studerende inddrages i møder med forskellige aktører med borgerens samtykke. Til vejledning inddrager den studerende praksisbeskrivelser til drøftelse af roller og ansvar
    Forandringsprocesser og innovation Deltage i udvikling af praksis gennem innovative tiltag Den studerende introduceres til igangværende udviklingstiltag i socialpsykiatrien. På p-møder er der mulighed for at komme med ideer og forslag til nye initiativer
    Didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af praksis, inkl. dokumentation og evaluering Sætte mål, dokumentere og reflektere Vi anvender pædagogiske handleplaner og SMART-mål, som forklares og afprøves i vejledning. Den studerende får mulighed for at udarbejde og evaluere handleplaner i praksis, og refleksionen herover foregår løbende i vejledningen.

    Angivelse af relevant litteratur

    • "Helbredets mysterium", Aaron Antonovsky
    • "Recovery – Et nyt perspektiv i psykiatrien", Ron Coleman.

    Øvrig litteratur tilpasses i samarbejde med den studerende.

    Evaluering - 2/3 af praktikperioden

    Beskrivelse af, hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres midt i praktikforløbet.

    Evalueringsform Indhold
    Samtale mellem studerende og vejleder Struktureret evalueringssamtale med fokus på udvikling, styrker og udfordringer
    Observation og praksisnær vurdering Feedback fra vejleder og kollegaer på daglig praksis og samarbejde. Fokus på brug af metoder og praksisudvikling
    Skriftlig vurdering Den studerende kan lave refleksion over læring og udvikling. Vejleder kan supplere med skriftlig vurdering
    Inddragelse af uddannelsesplan og praktikdokumenter Sammenhold af praktikmål med daglig praksis og vurdering af progression. Justeringer aftales ved behov
    Feedback og handleplan Konstruktiv feedback med plan for videre udvikling, særligt i forhold til samarbejde og pædagogisk bidrag.

    Organisering af vejledning

    Spørgsmål Svar
    a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet? Uddannelsesforløbet tilrettelægges individuelt i samarbejde med vejleder og praktikstedet. Indhold: • Introduktion til arbejdsplads og målgruppe • Forventningsafstemning • Konkretisering af praktikmål • Fokus på samarbejde og praksisudvikling
    b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning? Fast vejledning afholdes én gang ugentligt á 1,5 timer. Fokus: praksiserfaringer, udfordringer, refleksion og faglig udvikling. Tidspunkt aftales med den studerende
    c) Hvordan inddrages portfolien? Den studerende udarbejder portfolien efter introduktion og relationsdannelse i praksis. Portfolien anvendes løbende i vejledning til refleksion og dokumentation af læring.

    Institutionen som praktiksted

    Emne Beskrivelse
    Særlige forventninger til den studerendes forudsætninger Den studerende forventes at kunne arbejde selvstændigt og varetage opgaver som støtte- og kontaktperson
    Arbejdsplan Tilrettelægges i samarbejde med den studerende og tilpasses individuelle læringsmål og praksisrammer
    Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution Ved bekymringer tages først dialog med den studerende. Hvis nødvendigt, inddrages ledelsen og kontaktpersonen fra uddannelsesinstitutionen.

    Uddannelsesplan - 4.praktik (bachelorprojektet)

    Område: Bachelorprojektet og 4. praktikperiode

    Bachelorprojektet udspringer af den studerendes valgte specialiseringsområde og tager afsæt i en professionsrelevant problemstilling. Projektet danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, hvor målet er at identificere udviklingsmuligheder og perspektivere pædagogisk praksis.

    Kompetencemål

    Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger.

    Videns- og færdighedsmål

    Vidensmål: Den studerende har viden om: Færdighedsmål: Den studerende kan:
    Virkefelter for den pædagogiske profession Identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter
    Pædagogfaglig udvikling og innovation Identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis
    Pædagogens professionsfaglighed og etik Formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft
    Kulturelle, sociale, institutionelle, organisatoriske, historiske, samfundsmæssige og internationale forholds indflydelse på problemstillingen Inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte problemstilling
    Nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater Inddrage viden og forskning i en faglig argumentation
    Empiriske undersøgelsesmetoder og deres muligheder og begrænsninger Vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri
    Opgaveskrivning og faglig formidling Formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt.

    Institutionens udviklings- og innovationsfelter

    Vi har fokus på at udvikle vores pædagogiske praksis og følge med tiden og den faglige udvikling.

    Institutionens rammer for emperiindsamling

    Emne Beskrivelse
    Interview Den studerende kan, efter aftale, gennemføre interviews med borgere. Tavshedspligten skal overholdes
    Foto og video Pga. GDPR er det ikke tilladt at tage billeder eller optage video af borgere. Der må dog tages stemningsbilleder uden personer.

    Kontaktpersoner for den studerende

    Navn Titel Kontaktoplysninger
    Anne Marie Borggaard Chef for Socialpsykiatrien og Rusmiddelcenteret, Hedensted Kommune Tlf.: 29 24 50 10
    Charlotte R. Jensen Funktionsleder i Socialpsykiatrien, Hedensted Kommune Tlf.: 79 74 13 27
    Kevan Emil Singleton Praktikvejleder og arbejdsmiljørepræsentant i Socialpsykiatrien, Hedensted Kommune Tlf.: 51 72 43 24